Groep 5 – message in a bottle

Het begon allemaal met een brief in een fles. Deze brief had ik gevonden in de Noordzee. Hij was geschreven door Robin Cruiser, een man die na een noodlanding, terecht gekomen was op een onbewoond eiland. Hij gaf in de brief aanwijzingen waar hij zich zou kunnen bevinden. Hiervoor gaf hij informatie over zijn vlucht, de flora en fauna op het eiland en het klimaat.

De leerlingen hebben in deze les in groepjes parachutes gemaakt. Bij het maken van deze parachutes was een voorwaarde dat het ei (dat Robin Cruiser moest voorstellen) heel zou blijven als het van het klimrek naar beneden zou vallen. De kinderen hebben enthousiast en betrokken samengewerkt aan de meest bijzondere creaties.

In de volgende les lazen we in krant een bericht over een vliegtuig dat was neergestort in de Indische Oceaan. Het was vertrokken van Madagaskar naar Australie en was na 6 uur vliegen van de radar verdwenen. De leerlingen legden de link met onze brief van Robin Cruiser. In groepjes hebben ze gezocht op internet en in mooie boeken van de Bibliotheek in IJsselstein. Er zijn ook berekeningen gemaakt zodat ze gericht konden zoeken op de wereldkaart achterin de klas. De conclusies was dat Robin Cruiser op Cocoseiland bij Australie moest zijn. Daar komt namelijk de speciale vogel voor die Robin in zijn brief had getekend, het ligt op ongeveer 3/4 van de afstand van Madagaskar naar Australie en ze hebben er palmbomen.

De derde les hebben de leerlingen in groepjes plaatjes bekeken van stevige constructies. De meest stevige constructie is de vorm van een driehoek hebben ze ontdekt. Met sateprikkers en marshmallows zijn de meest bijzondere uitkijktorens gemaakt. Want als Robin goed wil zien of er een schip voorbij komt dan zal hij een uitkijktoren nodig hebben. De samenwerking verliep tijdens deze les in de ene groep beter dan de andere groep maar er is wel keihard en met veel inzet gewerkt. En veel marshmallows zijn op onverklaarbare wijze verdwenen [😉]

[easingslider id=”7264″]